Monday, November 30, 2009

کسی جان مرا نمیگیرد من خود آنرا مینهم


چندی پیش در خبرها آمده بود: "معمر قذافی، رهبر لیبی که در رم بسر می برد نزدیک به ۲۰۰ زن جوان و جذاب ایتالیایی را در ویلای شخصی اش جمع کرده و تلاش داشته تا آنها را به پذیرش دین اسلام متقاعد کند. - گزارش خبرگزاری رسمی ایتالیا، آنسا    

به نقل از روزنامه ایتالیایی "کوریره دلاسرا" رهبر لیبی در این سخنرانی گفت: مخالفت اسلام با زنان گزاره درستی نیست. قذافی پس از آن با اشاره به اینکه چهار نسخه متفاوت انجیل وجود دارد و تنها یک قرآن وجود دارد، این دختران را به اسلام دعوت کرد
رهبر لیبی در ادامه به این دختران ایتالیایی گفته است: مسیح به صلیب کشیده نشده است. وی پیامبری است که
برای عبریان فرستاده شده است و نه برای شما

البته هر کسی این حق و اختیار را دارد که در مورد دین و عقیده خود تبلیغ کند و اجازه بدهد تا مردم نیز با آزادی راه خود را انتخاب کنند. منتهی آنچه مرا وا داشت تا این نوشته را بنگارم روش آقای قذافی در تبشیر عقیده اش است. ایشان از روش تخریب دیگران برای اثبات عقیده خود بهره میبرد

دوست دارم به آقای قذافی بگویم در اینکه چهار انجیل وجود دارد شکی نیست! اما اینکه چهار نسخه متفاوت انجیل وجود دارد جای تردید است. دوست دارم بپرسم شما تفاوت را در چه میبینید؟ در اینکه یکی نام متی و دیگری مرقس و آن یکی لوقا و آخری یوحنا را برخود دارد، آیا شما این را تفاوت میدانید؟ یا اینکه منظورتان از تفاوت محتوای پیغام آنهاست. از فحوای سخنرانی شما مشخص است که تفاوت را در عناوین آنها میدانید. وقتی میشنویم انجیل متی، انجیل مرقس، انجیل لوقا و انجیل یوحنا فکر میکنیم لابد مسیحیان چهار انجیل دارند. جناب آقای قذافی لغت انجیل به معنای "خبر خوش" میباشد. چهار نفر تصمیم گرفتند خبر شادی بخش آمدن مسیح برای نجات انسانها از گناهانشان را برای مخاطبین خاص خود بیان کنند

جالب است که بدانید محتوای پیغام این اناجیل دقیقا مشابه یکدیگر است منتهی هر یک به بیانی متفاوت و از زاویه ای دیگر جنبه خاصی از زندگی مسیح را مورد تاکید قرار میدهند. در واقع امروز قصد دارم این خبر خوش را به شما نیز برسانم. شما میتوانید آن را انجیل سموئیل یا انجیل پنجم بنامید در اصل قضیه تفاوتی نمیکند. پیغام همان است، یعنی آمدن مسیح برای نجات بشر. ببینید او نیامد تا نقش یک معلم اخلاق را بازی کند و به ما درس خوب زیستن را بدهد. فکر میکنم ما به اندازه کافی توسط پیامبران الهی که همه مورد احترام هستند به اندازه کافی نصیحت شده ایم. او آمد تا ما را از گناهان درونیمان آزاد سازد. او آمد تا مشکل بشر را که همانا گناه بود و با نصایح قادر به رفعش نبود، یکبار و برای همیشه حل کند. او آمده بود تا بمیرد، بله درست شنیدید او آمده بود تا بمیرد تا با مرگ و قیامش از مردگان امکان غلبه بر گناه، و زندگی پیروزمند را به ما انسانها به ارمغان آورد

 مسیح نه بسان یک پیغمبر و معلم اخلاق، بلکه خدای مجسم وارد دنیای آدمیان شد تا مانند آنان بشود و آنها را نجات دهد. شاید بگویید حرفهای که میزنم همه کفر است، اما بدانید عین حقیقت است شما البته آزادید که آن را بپذیرید یا نپذیرید

محتوای پیغام انجیل در همه این اناجیل یکی است، تفاوت در نحوه ارائه این خبر خوش است. فکر میکنم ما نیز این را در زندگی خود تجربه کرده باشیم.  حتما پیش آمده که وقتی با مردم صحبت میکنیم زمینه و دانش آنها را در نظر میگیریم و  سعی میکنیم طوری با آنها  صحبت کنیم که حرفهایمان برای شنوندگانمان قابل درک و فهم باشد

بسیار خوب اجازه بدهید نگاهی به این اناجیل بیندازیم. مخاطبین نهایی هر انجیل، همه نوع بشر میباشد. ولی با این وجود به نظر میرسد که آنها مخاطبین خاص خود را نیز داشته اند. متی که از حواریون مسیح است در باب اول آیه اول میگوید: "کتاب نسب نامه عیسی مسیح بن داود بن ابراهیم" بعد در 16 آیه بعدی اسامی تعدادی از افراد خاندان سلطنتی یهود را ذکر میکند. اگر کمی با تعمق خبر خوش متی را مطالعه کنیم در مییابیم که او بیشترین اشارات را به آیات عهد عتیق در انجیل خود دارد. ببینید خوانندگان او یهودیها هستند پس او پیغام انجیل را به گونه ای بیان میکند تا شنوندگان او بتوانند با آن ارتباط لازم را برقرار سازند. او نشان میدهد که عیسی مسیح همان "مسیح موعود"ی است که در عهد عتیق در مورد او نبوت شده

حال لطف کنید و کتابمقدس خود را ورق بزنید تا به باب اول، آیه اول انجیل مرقس برسید. مرقس که از ایمانداران کلیسای اولیه است خبر خوش خود را اینگونه آغاز میکند: "ابتدای انجیل عیسی مسیح پسر خدا" از همین آیه مشخص است که مخاطبین او با متی فرق  میکنند با کمی تعمق و مطالعه محتوای آن در مییابیم که مخاطبین او رومیها هستند. امیدوارم از این عنوان الهی "پسر خدا" این برداشت را نکنید و نپرسید که مگر خدا زن داشت که عیسی پسر او باشد. بیایید با کلمات بازی نکنیم. هیچ مسیحی را نخواهید یافت که معتقد باشد خدا زن داشت. بیایید کمی ذهن خود را حول و حوش مسائل روحانی متمرکز کنیم. این عنوان الهی برای رومیها همان معنی را دارد که "مسیح موعود" برای یهودیها. توجه داشته باشید که پیغام همان پیغام است "مسیح برای نجات بشر آمده است" اما نحوه انتخاب لغات و نحوه بیان آنها بگونه ای است که خواننده رومی بتواند پیغام را بگیرد

اجازه بدهید کمی جلوتر برویم. لوقا که او نیز از مومنین کلیسای اولیه است خبر خوش خود را برای یونانیها مینویسد این را از محتوای انجیل او در مییابیم. او بیش از هر چیز جنبه بشری عیسی را مورد تاکید قرار میدهد. لوقا که خود به حرفه پزشکی اشتغال دارد بهترین شخصی است که میتواند پیغام انجیل را به یونانیها که افرادی اهل علم و دانش بودند برساند. ولی باز پیغام همان است مسیح  آمده تا گمشده را بجوید  و او را نجات دهد

بالاخره به یوحنا میرسیم. او نیز که مانند متی از حواریون مسیح است، در باب اول آیه اول میگوید: "در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود" آیه 14 در وصف این کلمه میگوید: "و کلمه مجسم گردید و میان ما ساکن شد، ..." یوحنا سعی دارد به مخاطب خود الوهیت مسیح را به صورت یک حقیقت انکار ناپذیر نشان دهد. جالب است که بدانید در باب 20 آیه 30 میگوید:"و عیسی معجزات دیگر بسیار نزد شاگردان نمود که در این کتاب نوشته نشد لیکن این قدر نوشته شد تا ایمان آورید که عیسی، مسیح و پسر خداست

در مورد اینکه گفته اید مسیح بر صلیب کشیده نشد. فعلا فقط به این بسنده میکنم که مسیح خود فرمود "کسی جان مرا نمیگیرد من خود آن را مینهم" یوحنا 10:10. اگر مسیح بر صلیب نمیمرد ما دوباره برمیگشتیم به دوره نصیحتها، اما همان طور که گفتم دوره نصیحتها و سخنان زیبا تمام شده است

اینکه گفته اید مسیح برای یهودیها آمده، از شما تعجب میکنم. اگر
پیامبران که قطعا همگی از پدر و مادری انسانی و زمینی متولد شده اند میتوانند ادعا کنند که رسالت جهانی دارند چقدر بیشتر مسیح میتواند این ادعا را بکند لااقل به دو دلیل اولا او پیامبر نبود دوما پدر او یک انسان خاکی نبود . فکر میکنم همه ما این حقیقت را میپذیریم که مریم به توسط روح القدس حامله شد. فرشته در انجیل لوقا باب اول آیه 35 به مریم در جواب سوالش که این چگونه میشود و حال آن که من با مردی رابطه نداشته ام؟ میگوید روح القدس بر تو خواهد آمد و قوت حضرت اعلی بر تو سایه خواهد افکند، از آنجهت آن مولود مقدس، پسر خدا خوانده خواهد شد." آمین

1 comment:

  1. با سلام
    من در اینباره به لطف خدا وبلاگی درست کردم که اتفاقاً به همین موضوع گفته شده در مطلب بالا ارتباط پیدا می کنه خوشحال می شم به اون سر بزنید

    http://truegod.blogfa.com/

    ReplyDelete